Teater Tribunalen spelade ”Den håriga apan” i ett gammalt bryggeri. Foto: Anne Hellandsjö

Politisk teater i tillfällig exil

i Kultur

Teater Tribunalen har tillfälligt flyttat hemifrån. Bort från Hornsgatan, där deras ordinarie scen renoveras, raka spåret till fabriksgolvet. Köpcentrumet som tidigare var ett bryggeri i Ulvsunda industriområde har blivit en socialistisk teater rikare.

En fuktig kyla tränger in under kläderna och den konstnärliga ledaren Henrik Dahl hälsar välkommen till Teater Tribunalens tillfälliga spelplats. Spendrups gamla bryggeri har tillfälligt förvandlats till en scen med diffusa gränser mellan publikplats och scengolv. Kedjor och loftgångar. Spiraltrappor och hundratals meter rör i taket. Här har det arbetats. Det sitter i väggar och tak. En distinkt lukt av industri har lagt sig för att vila på betonggolvet. Här spelas Eugene O´Neills pjäs ”Den håriga apan” från 1922. En komedi om livet i forna dagar och moderna tider. Och om klasshat. Det dröjer cirka tio sekunder från att vi hälsar till att Karl Marx nämns första gången.

Trots att den dånande värmefläkten går för full maskin är kylan påträngande. Vi bär ytterkläder. Henrik i täckjacka och en stor halsduk.

  – Det är roligt att det är annorlunda. Men det är inte jättebekvämt, man får se till att vara påbyltad hela tiden. Det är extremt skitigt och dammigt överallt. Det gäller att vara öppen för andra omständigheter än de vanliga, säger Henrik Dahl, konstnärlig ledare för Teater Tribunalen.

Teatern startades 1995 av studenter på Teaterhögskolan i Malmö och det dåvarande Dramatiska Institutet. Efter 70-talets våg av politisk arbetarteater kom 80-talet med sin starka individualism. Det gjorde den politiska teatern mindre populär. När den sista stora politiska frigruppen Fria Proteatern somnade in under 90-talets första år var fältet plötsligt helt öppet.

  – Det kanske låter cyniskt, men helt plötsligt fanns en nisch. Vi ville göra politik av teater och teater av politik. Vårt mål var snarare att hamna på tidningarnas ledarsidor än på kultursidorna. Det har väl gått sådär hittills, men några gånger har vi lyckats!

Teater Tribunalens ordinarie scen på Hornsgatan står under renovering. Likt många andra scener i Stockholms innerstad ligger den under en innergård, vilket gör tak och väggar utsatta för fukt. Innergården på Hornsgatan håller på att rasa, vilket tvingat gruppen att tillfälligt lämna Södermalm. I det gamla bryggeriet i Ulvsunda stannar teatern till början av våren 2019.

  – Vi har planerad verksamhet till och med nästa år. Men i nuläget vet vi inte var vi ska vara efter det här. Men lagom till hösten 2019 ska vi vara tillbaka på vår hemmascen.

Även Kulturhuset vid Sergels Torg och Dramaten ska renoveras. Dramaten är en byggarbetsplats under större delen av 2019. Kulturhuset genomgår en omfattande renovering och hålls stängt under 2019 och 2020. Stadsteatern flyttar under tiden ut sin verksamhet till några av Stockholms frigrupper. Henrik Dahl berättar att han ska möta Stadsteaterns VD Anna Takanen dagen efter vårt samtal.

  – Vi vet inte om vi kommer att samarbeta med Stadsteatern under den här perioden. Jag måste se hur vi skulle kunna mötas. De har ju en massa personal och teknik, men i nuläget vet jag inte hur ett samarbete skulle se ut. Men jag tror det måste bygga på ett konstnärligt samarbete.

Den klassiska motsättningen mellan frigrupperna och institutionerna finns inte kvar, menar Henrik Dahl. Men Stockholm stad, stadsteaterns ägare, gör det inte lätt för frigrupperna.

  – Stockholm stad har tillåtit för mycket utförsäljning av allmännyttiga lokaler. Det är ett demokratiproblem och gör det svårt för icke-komersiell verksamhet, som vår, att finnas. Om jag fick önska skulle staden eller staten expropriera (återta, reds. anm.) större lokaler som blivit affärscentrum och erbjuda dem till kulturverksamhet.

Den radikala frigruppen har gjort ett tillfälligt nedslag på fabriksgolvet. När Henrik Dahl visar vägen ut efter intervjun blir samtiden påtaglig.
  – Det finns två utgångar. Den genom gallergrinden direkt ut på parkeringen, eller den som leder till shoppinggallerian. Vilken vill du ta? Jag stannar på teatern, säger Henrik Dahl.

Erik Glaad
erik.glaad@gmail.com

26 år, journaliststudent i Stockholm. Älskar samhällsfrågor, kultur, musik och berättande. Mitt favoritmedium är radio, men text och rörligt kommer strax efter.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Senaste från Kultur

Gå till Toppen